-
بسمه تعالی
دستورالعمل جشنواره تولید محتوای الکترونیکی دانشآموزان و معلمان(رشد)
تولید محتوای الکترونیکی چند رسانهای متناسب با نیاز معلمان و دانش آموزان و استفاده هوشمندانه از آنها، یکی از سیاستهای بر شمرده شده در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش و برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران است . بهرهگیری از فناوریهای نوین آموزشی با رویکرد حل مسأله در تولید مواد و رسانههای یادگیری، توسعه سیاست چند تألیفی و زمینهسازی برای مشارکت فعال استانها، معلمان و مربیان در تولید، تکمیل و غنیسازی مواد، منابع و مراکز متنوع یادگیری ؛ تولید و توزیع مواد و منابع یادگیری متناسب با توانمندی ها و ظرفیتهای مناطق و مدارس؛ بسترسازی برای بسط و توسعه تجارب و ابتکارات معلمان و مربیان و دانش آموزان در طراحی، ساخت و ارزشیابی مواد و منابع یاددهی و یادگیری، سیاستهای دیگری هستند که آنها را در راستای توانمندسازی مدرسه برای ایفای نقش اصلی و محوری در حرکت به سوی وضع مطلوب در تولید و بهرهبرداری از مواد و رسانههای یادگیری، مراکز و منابع متنوع یادگیری مورد توجه قرار داد.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در اجرای مفاد سند تحول بنیادین ، سند برنامه درسی ملی و سند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزشی و همچنین تقویت، توسعه و تکمیل محتوای شبكه ملی مدارس ایران (رشد) به عنوان شبكه اصلی پشتیبان برنامه درسی در نظر دارد؛ جشنواره حمایت از پدیدآورندگان محتوای الکترونیکی دانشآموزان و معلمان با رویکرد های جدید آموزشی را با اهداف ذیل برگزار نماید:
نحوه شركت
- 1. مطالعه راهنما
- 2. تكمیل فرم شركت در جشنواره
- 3. دریافت و ذخیره نسخه چاپی حاوی كد رهگیری
- 4. تحویل دو نسخه از محصول تولیدی همراه با نسخه چاپی فرم تکمیلشده به نماینده منطقه محل تحصیل یا اشتغال
اهداف برگزاری جشنواره
- 1. توسعه وتعمیق فرهنگ تولید محتوای الكترونیكی واستفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یادگیری
- 2. ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی و پرورش توانمندیهای معلمان، دانشآموزان، دانشجو معلمان و مدرسان در تولید مواد و رسانههای الكترونیكی یادگیری
- 3. تولید مواد و رسانههای یادگیری متناسب با نیاز معلمان و دانشآموزان و استفاده از آنها در فرآیند تدریس
- 4. زمینهسازی برای مشارکت فعال معلمان و مربیان در تولید، تکمیل و غنیسازی مواد و منابع متنوع یادگیری
- 5. توانمندسازی مدرسه برای ایفای نقش اصلی و محوری در نیل به وضع مطلوب در تولید و بهرهبرداری از مواد و رسانه های یادگیری، مراکز و منابع متنوع یادگیری.
- 6. ایجاد زمینه استفاده از مواد و رسانههای آموزشی مبتنی برفناوریهای آموزشی در فرآیند یاددهی-
شیوه اجراء
این جشنواره در دو مرحله ( مرحله اول بصورت استانی ومرحله دوم بصورت كشوری از میان تولیدات برگزیده شده مرحله اول ) برگزار خواهد شد.
گروههای شركتكننده
- 1. دانشآموزان
- دانش آموزان پایه ششم دوره ابتدائی
- دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم
- هنرجویان هنرستانهای فنی، حرفه ای و كاردانش
- تبصره : دانشآموزان شامل كلیه مدارس استثنایی، مدارس غیر دولتی و دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان نیز میشود
- 2. معلمان (مربیان)*
- آموزگاران و دبیران دوره ابتدائی ، و متوسطه اول و
- معلمان مدارس استثنایی ، غیر دولتی و استعدادهای درخشان
- هنرآموزان هنرستانهای فنی؛ حرفهای و كاردانش
- مدرسان دانشگاه فرهنگیان
- كاركنان آموزشی شاغل در ادارات آموزش و پرورش
- *در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، «معلم» و «مربی» مترداف هم به کار رفته است.
- 3. دانشجویان
- دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
- تبصره1 : دانش آموزان و معلمان و دانشجویان می توانند محصول خود را به صورت كار اشتراكی )دانش آموز، معلم، دانشجو، مدرس ( ارائه نمایند.
- تبصره2 : معلمان مدارس غیردولتی پس از دریافت تائیدیه از مدرسه محل خدمت می توانند از طریق مدرسه محصول خود را در جشنواره شركت دهند.